April 8, 2008

wikibook

Posted in Arbeidskrav 1 at 7:48 pm by almaf

Chris Nyborgs presentasjon av wikibook lød slik hvis jeg husker det korrekt:” Ordet wiki kommer fra hawaisk. Det betyr lett. Vik at tolke det slik at wikibook er lett å komme i gang med og lett å bruke. Man skriver det man har funnet og kan om emnet og trenger ikke å bekymre seg mye. Det er mange brukere og de kommer med kommentarer, wikifiserer og fyller ut manglende informasjon….” Hadde jeg vist det jeg vet i dag etter å ha vørt gjennom arbeidskrav 1 hadde jeg nok ropt ut: ”langt ifra” under forelesningen. Jeg har prøvd å kommunisere med medstudenter. Jeg har vørt åpen for samarbeid helt fra første stund. Jeg gikk inn på diskusjonssiden og satte kommentarer og prøvde å snakke en til en med medstudenter. Nei, nei, og atter nei. Det jeg har skrevet på wikibook har jeg skrevet HELT ALENE, uten noe kommentarer eller hjelp fra medstudenter. Skulle gjerne viste på forhånd og brukt mer tid til å lage ett kapittel i wikibook alene. Da hadde jeg vært først ut med å publisere og skrevet om ett emne jeg vet mest mulig om slik at godkjenningen gikk enklest mulig…. Skulle hørt på Sigmun som sa: velg et emne du vet mest om…. Denne gangen var jeg dum nok og svarte ham at poenget med studie er å lære noe nytt og nyttig og ikke bare får 15 studiepoeng fordi jeg kan litt om samarbeid mellom skoler og minoritetsspråklige foreldre i Fredrikstad kommune……. Men trygt kan jeg si at jeg er blitt en bedre matematikk didaktiker med digital kompetanse, takket være det jeg måtte gjennom i forbindelse med skriving av arbeidskrav 1.

 

8 Comments »

  1. sonja koppen said,

    Hei Alma:-)
    Ser du har jobbet bra med studiet, men at du har frustrasjoner spesiellt til arbeidskrav 1. Du har jobbet alene og virkelig ikke fått dra hjelp fra oss medstudenter. Men prosessen din har nok alikevel vært utrolig lærerik for deg og forhåpentlig nyttig i din fremtidlige jobb som lærer.
    Lykke til, du inspirerer med å være den personen du er ALMA, en flott jente:-)

  2. Wikibook said,

    Hei!
    Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen på filmen(animasjon). Jeg har endelig fått godkjent meldingene.Du er tøff som ikke gir deg. Det er bare å stå på. Du har nok lært mange ulike sider ved studentrollen enn det mange av oss andre har. Jeg ønsker deg lykke til videre med studiet.
    Med vennlig hilsen
    Hege

  3. Mette said,

    Hei!

    Vi fikk jo snakket litt om dette på forrige forelesning, og det var flere som hadde samme frustrasjon som deg. Jeg synes at dette arbeidskravet var tungt nok for oss som ikke er fremmedspråklige, så jeg forstår deg godt, og jeg beundrer dere for å ha fått det til.
    Jeg tror at gruppearbeid hvor man hadde lest korrektur for hverandre, hadde det vært det beste, og det hadde også blitt mindre redigeringsarbeid etterpå. I tillegg kunne man hjulpet hverandre i prosessen, og fått råd og tips. Jeg har skrevet litt om dette i min blogg 🙂

    Uansett, lykke til videre!!

  4. BladeRunner said,

    Hei
    Jeg også synes arbeidskrav 1 var på grensen til ……. Jeg slet og slet med å finne noe fagstoff til temaet. Når man skal skrive om dagens situasjon er det lite aktuelt å komme med tall og opplysninger som er eldre enn et år gamle. Men det var helt umulig å finne så nytt stoff, og det hadde jeg brukt mye tiden på i finne ut av. Jeg valgte et helt utkjent tema å skrive om, det burde jeg ha latt være. Begynner å lure på om jeg noengan får kravet godkjent. (river meg i håret)

  5. tovemkor said,

    Som du ser er du ikke den eneste i klassen som har noe frustrasjon ovenfor dette arbeidskravet. Det jeg opplevde som irrterte med mest var at jeg fant ut hva som manglet i en artikkel, begynte å skrive dette på Word, og når jeg var klar for å legge det ut, så hadde noen andre gjort det alt! Så irriterende! Virker som du har lagt mye arbeid i dette, og all kredit til deg for det! Lykke til videre!

  6. Øyvind Kristiansen said,

    Det har nok skapt en del irritasjon den wikiboka ja. Mer og mer etterhvert som jeg ser meg rundt.

    Det er nok dessverre et faktum at mange studenter har noe tilnærmet tunnelssyn og til tider alvorlige innfall av meg-meg-meg tenkning. Meg selv er inkludert her. Arbeidskrav har en tendens til å handle veldig mye om å bli ferdig, noe som selvfølgelig er dumt.

    Det aller dummeste er selvfølgelig da at en som deg, som prøver å jobbe ut i fra hvordan ting burde vært, blir straffet hardest.

  7. Hei!

    Må nok også skrive med inn i rekken av de som syns arb.krav 1 var vanseklig og tidkrevende. Men jeg skal ikke si at jeg jobbet meg i hjel heller, har hatt endel om bruk av IKT i skolen i pedagogikk i løpet av allmennlærerutdanningen. Hadde derfor litt råstoff fra før som jeg tok i bruk i artikkelen min. Men jeg skjønner godt frustrasjonen din rundt det å måtte jobbe alene, man burde være flinkere til å hjelpe medstudenter. Vi skal jo tross alt bli lærere, og bør jo derfor like- og kunne lære bort!

  8. Gruer said,

    Wikibooksprosjektet var nok frustrerende for mange og tanken om at dette skulle bli en lærebok når vi selv ikke følte oss kompetente til å skrive det, var nok også en tøff tanke. Når det er sagt så syns jeg at selve resultatet har blitt ganske bra og vi har fått et rammeverk rundt boka i hvert fall. Frustrerende for oss, men forhåpentligvis motiverende for kommende studenter, lærere og gudoghvermansen som kan noe om temaene som er skrevet om. Jeg skrev selv om et tema alene og er på mange måter glad for det, selv om jeg på slutten savnet en som kunne kommet med tilbakemeldinger, rettet litt her og der og forbedret, men meningen er jo at dette skal komme etterhvert. Kravet til antall ord syns jeg vel også var litt i drøyeste laget for en slik oppgave. Videre burde temaene vært fordelt slik at man ikke skrev på det samme og som flere sier at f. eks. man plutselig oppdager at 200-1000 ord er skrevet til ingen nytte fordi noen kom først til målstreken.


Leave a comment